معرفی واحد

بهداشت مدارس طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت: مجموعه اقداماتی است که به منظور تشخیص ، تامین ، حفظ و ارتقای سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی دانش آموزان و کارکنان مدارس که به نحوی در ارتباط با دانش آموزان قرار دارند، تحت راهنمایی و سرپرستي مسئولان آموزشگاه به اجرا در مي آيد .

هدف کلی بهداشت مدارس : اعتلای سطح سلامت دانش آموزان و کارکنان مدارس و خانواده دانش آموزان از طریق افزایش سطح آگاهی های بهداشتی ، ایجاد و نگرش مطلوب، تغییر رفتار و تسهیل دسترسي دانش آموزان به خدمات بهداشتي، مشارکت نيروي دانش آموزي، کارکنان مدارس و اولياي دانش آموزان .

اهداف اختصاصی :

۱- جلب مشارکت فعال معلمین ، دانش آموزان، کارکنان مدارس و اولیاء دانش آموزان جهت تامین، حفظ و ارتقای سطح بهداشت مدارس با افزایش سطح آگاهی و بینش بهداشتی آنان

۲- توسعه هماهنگی برنامه های بهداشت مدارس با سایر بخش های توسعه

۳- گسترش مراقبت های بهداشتی دانش آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی

۴- توسعه تحقیقات و پژوهش های کاربردی در زمینه های مختلف بهداشت مدارس

۵- تربیت بهداشتی دانش آموزان، ایجاد آگاهی و نگرش بهداشتی مطلوب در معلمین و کارکنان مدارس و اولیای آنان

ضرورت بهداشت مدارس :

۱- کثرت و انبوهی جمعیت در برگیرنده خدمات

۲- آسیب پذیری افراد تحت پوشش برنامه  

۳- سهولت عرضه خدمات که به صورت حاشیه ای می تواند در متن اساسی آموزش انجام شود .

۴- آموزش پذیر بودن این گروه و استعداد فراگیری بیش از هر گروه دیگر که می توانند به سهولت آموخته های خود را به عادات رفتاری مبدل سازند.

۵- مصادف بودن این دوران از زندگی با زمان سریع و حساس رشد و تکامل جسمی و روانی و عاطفی که در نتیجه هر نوع انحراف از حالت طبیعی و سلامت در این دوران اگر در اولين فرصت کشف و اصلاح نشود تاثير نامطلوب و غير قابل جبراني در آينده کودک و در نتيجه جامعه باقي خواهد گذاشت .

فعالیت های اصلی بهداشت مدارس :

۱- آموزش بهداشت  : یکی از فعالیت های مهم بهداشت مدارس در «آموزش بهداشت » است و هدف آن بالا بردن سطح دانش بهداشتی و در نهایت ایجاد تغییر مطلوب در رفتار دانش آموزان و انتقال آن به خانواده ها است. گروه های هدف در برنامه آموزش بهداشت مدارس شامل دانش آموزان، معلمین، و سایر کارکنان است .

۲- بهداشت محیط مدارس : شامل فعالیت هایی است که در جهت اجرای ضوابط بهداشتی مدرسه انجام می گیرد . مهمترین نکاتی که در بهداشت محیط  مدرسه مورد توجه هستند عبارتند از :

الف ) محل احداث مدرسه 

 ب ) ساختمان مدرسه

 ج ) آب آشامیدنی مدرسه

۳-  ارائه خدمات بهداشتی درمانی به دانش آموزان : یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در هر دوره تحصیلی سلامت جسمانی و روانی آنان است . بنابراین چه از نظر آموزشي و کنترل عوامل افت تحصيلي و چه از نظر بهداشتي و پيشگيري از بيماري ها و بروز معلوليت ها لازم است سلامت جسمی و روانی تمامی دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد که این امر در قالب  برنامه های « مراقبت سالانه دانش آموزان » در مدارس میسر می گردد .

معاینات غربالگری برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی در بدو ورود به دبستان و پایه های اول راهنمایی و اول دبيرستان در طي سال تحصيلي انجام مي گيرد و  عبارتند از :

۱- انجام معاینات غربالگری

۲- نظارت بر وضعیت تغذیه دانش آموزان و مکمل یاری در دانش آموزان

۳- پیشگیری از بیماریهای واگیردار شایع در سنین مدرسه

۴- پیشگیری از سوانح و حوادث

شرح وظایف

۱. آشنایی با شرح وظیفه کارکنان بهداشتی در رابطه با فعالیت های بهداشت مدارس

 

۲. آشنایی با پرونده سلامت مدرسه و فرم های داخل آن

 

۳. آشنایی با شناسنامه سلامت دانش آموز و کاربرد آن

 

۴. آشنایی با فرم های آماری موجود در فعالیت های بهداشت مدارس

 

۵. آشنایی با شاخص های قابل استخراج در برنامه های بهداشت مدارس

 

۶. برگزاری کلاس ها و تشکیل جلسات آموزشی برای دانش آموزان، معلمین و کارکنان مدارس، اولیای دانش آموزان و کارکنان بهداشتی

 

۷. انجام معاینات غربالگری و پزشکی دانش آموزان پایه های اول مقاطع مختلف تحصیلی (ابتدایی ، متوسطه اول  و دوم ) با ابزار شناسنامه سلامت

 

۸. انجام واکسیناسیون توام دانش آموزان پایه اول متوسطه دوم  و تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان پایه اول ابتدایی

 

۹. بیماریابی ، درمان و آموزش پدیکولوز در مدارس شهری و روستایی

 

۱۰. همکاری در انجام طرح آهن یاری دانش آموزان دختر راهنمایی و دبیرستانی

 

۱۱. همکاری در انجام طرح سنجش ید ادرار دانش آموزان ابتدایی

 

۱۲. پیشگیری و کنترل بیماری های شایع دوران  مدرسه

 

۱۳. ارائه پیشنهاد و راه حل های مناسب جهت ارتقاء کیفی

 

۱۴. بازدید پرسنل بهداشتی در سطوح محیطی ازوضعیت بهداشت محیط مدارس تحت پوشش با همکاری بهورزان خانه های بهداشت و پرسنل بهداشت محیط مراکز و ستاد

 

۵. همکاری در طرح سنجش دانش آموزان بدوورود به دبستان درطول فصل تابستان هرسال با آموزش وپرورش استثنایی ودرصورت نیاز مداخلات لازم ( آموزش نیروهای بهداشتی مستقردرپایگاهها وبازدید ازروند انجام کاردرطول اجرای برنامه )

 

۱۶.  پایش مستمر از خانه های بهداشت ومراکز بهداشتی درمانی شهری وروستایی درراستای اهداف وبرنامه های واحدسلامت مدارس براساس چک لیستهاي موجود 

 

17.اجرای مدارس مروج سلامت در مدارس تحت پوشش